SimonPattersonTheGreatBear1992

Kuva: Simon Patterson, The Great Bear, 1992.

Brittitaiteilija Simon Patterson käyttää teostensa lähtökohtina karttoja, kaavioita, listoja ja käyttöoppaita, joiden avulla yritämme jäsentää yhä monimutkaisemmaksi muuttuvaa maailmaa. Hänen näyttelynsä Päästä varpaisiin avautuu yleisölle 6.2.2021 Serlachius-museo Gustafissa.

Simon Pattersonin taide väistelee yksinkertaisia määritelmiä. Näyttelyn kuraattori Timo Valjakka luokittelee Pattersonin käsitteelliseksi pop-taiteilijaksi. Oivaltavissa ja usein humoristissa teoksissaan hän ohjaa meidät pohtimaan sitä, mitä tiedämme maailmasta, jossa elämme ja mihin tietomme perustuu.

Pattersonin teosten peruselementit ovat usein läpikotaisin tuttuja. Niiden yllättävä yhdistely näyttää kuitenkin maailman tuoreessa valossa. Esimerkkeinä ovat seinäpiirustukset jalkapallon kenttäryhmityksistä, joissa Jeesus on maalivahti ja pelaajat on nimetty opetuslasten mukaan.

Nimillä on keskeinen rooli hänen taiteessaan. Hän kerää nimilistoja filmitähdistä, presidenteistä, tutkijoista tai vaikkapa avaruuden valloittajista. Toisinaan hän sijoittaa heidät osaksi jotain aivan odottamatonta elementtiä: karttaa, kaaviota tai käyttöohjetta.

Pattersonille itselleen nimiteokset ovat eräänlaisia historiamaalauksia. ”Olen kiinnostunut esimerkiksi Apollo 11:n astronauteista historiallisena triptyykkinä. Vaikka kenenkään kasvoja ei välttämättä muista tai mieleen on jäänyt vain suttuinen mustavalkopätkä, jossa Neil Armstrong laskeutuu kuumoduulin tikkaita, nimimaalaukset edustavat esikuviaan”, hän kertoo.

Tekniikat ja materiaalit teosten mukaan

Simon Pattersonin käyttämien materiaalien ja tekniikoiden valikoima on laaja. Hän etsii jokaiseen teokseen parhaiten sopivan tekniikan. Lentäminen ja matkanteko ovat toistuvia aiheita hänen teoksissaan, samoin stunt- ja taikatemput. Jonakin toisena esiintyminen viehättää häntä suuresti eräänlaisena illuusiona. Hän myöntääkin käyttävänsä ensimmäisenä avaruuteen lähetettyä ihmistä Juri Gagarinia tai merentutkija Jacques-Yves Cousteauta alter egoinaan.

Gustaf-museon näyttelyssä ovat mukana valokuvasarjat hänen performatiivisista Manned Flight ja Landskip-teoksistaan, joita on esitetty näyttelyissä eri puolilla maailmaa. Nämä teossarjat saavat jatkoa myös Serlachius-museoiden näyttelyyn liittyvissä tapahtumissa ensi kesänä.

Simon Patterson (s. 1967) asuu ja työskentelee Lontoossa. Hän valmistui lontoolaisesta Goldsmiths’ Collegen taidekoulusta 1989 ja piti ensimmäisenä yksityisnäyttelynsä samana vuonna Glasgow’ssa Skotlannissa. Pattersonin töitä on ollut esillä lukuisissa museoissa ja gallerioissa Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Vuonna 2014 hän osallistui taidemuseo Göstan paviljongin avajaisnäyttelyyn SuperPop!

 

Päästä varpaisiin on esillä Serlachius-museo Gustafissa 6.2.2020–9.1.2022.

Serlachius-museot ovat avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. tiistaista sunnuntaihin klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käyntiosoitteet:
Serlachius-museo Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2
Serlachius-museo Gösta, Joenniementie 47, Mänttä

Serlachius-museot sosiaalisessa mediassa:
https://facebook.com/serlachius
https://twitter.com/serlachius
https://instagram.com/serlachiusmuseums
https://youtube.com/serlachiusmuseot