museokaynnit_2020_riku_ounaslehto

Grafiikka: Riku Ounaslehto

Museoiden käyntiluvut jälleen uuteen ennätykseen – vuonna 2019 museoissa vierailtiin 7,6 miljoonaa kertaa

Suomessa museoiden käyntimäärät jatkavat kasvuaan. Vuonna 2019 museot tilastoivat puoli miljoonaa käyntiä enemmän kuin edellisvuonna. Vuoden suosituin kohde oli Nykytaiteen museo Kiasma.

Museoviraston kokoamien alustavien museotilastojen mukaan vuonna 2019 ammatillisesti hoidetuissa museoissa vierailtiin noin 7,6 miljoonaa kertaa. Tilastossa on mukana yli 300 museokohdetta. Vuodesta 2015 kokonaiskäyntimäärä on kasvanut noin 2 miljoonalla käynnillä.

Museotilastossa käynniksi lasketaan käynnit näyttelyihin tai museon järjestämiin tapahtumiin museon omissa tiloissa. Erityisesti ovat nousseet maksettujen käyntien määrät, joihin lasketaan pääsylipun ostaneet ja Museokortti-kävijät.

Viisi suosituinta museokohdetta vuonna 2019

• Nykytaiteen museo Kiasma:    378 509 museokäyntiä
  • Helsingin kaupunginmuseo:     368 261 museokäyntiä
  • Ateneumin taidemuseo:          361 182 museokäyntiä
  • Amos Rex:                             315 235 museokäyntiä
  • Kansallismuseo:                     188 477 museokäyntiä

Kiasma vilkkain, Amos Rexillä takana ensimmäinen kokonainen vuosi

Yksittäisistä museokohteista eniten käyntejä vuonna 2019 keräsi Nykytaiteen museo Kiasma Helsingissä. Museonjohtaja Leevi Haapala kiittää huippuvuodesta ajankohtaista ohjelmistosuunnittelua sekä yleisömagneeteiksi nousseita näyttelyitä.

– Kiasman Ole hyvä! -vuosi 2019 rakentui hyvän elämän, luontosuhteen ja vieraanvaraisuuden teemojen ympärille, Haapala kertoo viime vuodesta.

– Aktiivinen mediasuhde ja panostus sosiaaliseen mediaan sekä lisäksi Museokortti olivat siivittämässä hienoa lopputulosta, Haapala jatkaa.

Taidemuseo Amos Rex sai ilmiömäisen suosion heti avauduttuaan elokuun lopussa 2018. Vuosi 2019 oli museon ensimmäinen kokonainen toimintavuosi.

–  Olemme Amos Rexissä otettuja ja onnellisia sekä oman museomme että museoiden yleisen suosion johdosta. Uskomme, että laadukkaat ja kiinnostavat näyttelyt ja tapahtumat ovat suosion ytimessä, mutta näemme kyllä, että Museokortilla on suuri vaikutus, museonjohtaja Kai Kartio kommentoi Amos Rexin suosiota.

Ennätykset eivät rikkoudu vain suurissa kaupungeissa, vaan käyntimäärät ovat lisääntyneet eri puolilla Suomea. Oman ennätyksensä vuosittaisissa käyntiluvuissa teki myös Saamelaismuseo Siida Inarissa.

– Museoissa kerrotaan kulttuurista ja erityisesti ihmisyydestä ja inhimillisyydestä. Maailma on epävakaa ja pirstaleinen, mutta museot ovat vakaita. On mahtavaa, että ihmiset näinä hektisinä aikoina ottavat aikaa tulla museoon, museonjohtaja Sari Valkonen pohtii.

Vahvistetut tilastot julkaistaan kesällä

Museovirasto kokoaa vuosittain tilastotietoa Suomen museoiden toiminnasta. Museotilastossa on mukana 153 ammatillisesti hoidettua museota, jotka ylläpitävät yli 300:a museokohdetta. Tilastot löytyvät Museotilasto-verkkopalvelusta (www.museotilasto.fi).

Nyt julkaistut vuoden 2019 käyntimääriä koskevat tilastot ovat alustavia, ja ne perustuvat museoiden antamiin tietoihin. Kokonaisuudessaan vuoden 2019 tilastotiedot julkaistaan kesäkuussa 2020.