DSCN7366

Kainuun Museossa avautuu keskiviikkona 15. helmikuuta Suomen lasimuseon kokoama näyttely Taidetta ja arkitavaraa, joka esittelee suomalaista lasimuotoilua 1950-luvulta.

Suomalainen taidelasi sai runsaasti kuuluisuutta 1950-luvulla. Etenkin Milanon triennaaleissa eli kansainvälisissä taideteollisuusnäyttelyissä vuosina 1951, 1954 ja 1957 suomalaisille jaetut palkinnot siivittivät maamme mainetta taideteollisuuden kärjessä. Palkittuja suunnittelijoita olivat mm. Kaj Franck, Saara Hopea ja Tapio Wirkkala.

Taidelasilla oli käyttöä sekä ulkomaisissa edustusnäyttelyissä että lahjatavarana ja siksi lasimuotoilijat saivat 1940-luvun lopulla ja 1950-luvun ensivuosina hyvin vapaat kädet uusien taide-esineiden tekemiseen. Niiden saamaa mainetta hyödynnettiin myös mainoksissa.

1950-luvun puolivälissä suomalainen lasituotanto kehittyi muun muassa uusien puristelasikoneiden myötä. Palkittuja taidelasin tekijöitä pyydettiin suunnittelemaan käyttöastioita suomalaiskoteihin. Uusille malleille oli tyypillistä keveys ja pelkistetyt linjat.

Taidetta ja arkitavaraa -näyttelyssä on esillä noin 200 esinettä Suomen lasimuseon kokoelmasta. Nimensä mukaisesti näyttely koostuu sekä taidelasista että käyttölasista. Kiertonäyttely on ollut aiemmin esillä Ähtärissä, Puumalassa ja Porissa. Kainuun Museossa näyttely on esillä 5. huhtikuuta asti.

Kainuun Museo, Asemakatu 4, FI-87100 Kajaani

www.kainuunmuseo.fiwww.facebook.com/kainuunmuseo

Kainuun Museossa perusnäyttelyn lisäksi

–          Taidetta ja arkitavaraa – 1950-luvun suomalaista lasimuotoilua  15.2.-5.4.

–          Galleriahuoneessa Kaiken kansan mölytoosa 18.1.-2.4.